o
o
KOŠÍK   POLOŽIEK: 0  CELKOM:  0,00 EUR

Technický rádca


Ako vybrať správnu pneu

Požiadavky na pneu

Zimné pneu

Značenie pneu

Skladovanie pneumatík

Rozmery a parametre diskov

Na zimné cesty patria zimné pneumatiky

Najčastejšie otázky (FAQ)

 

 

Tohto technického radcu sme zostavili tak, aby Vám pomohol rozumieť všetkému označeniu na pneumatikách a diskoch a pomohol správne vybrať všetko pre obutie Vášho automobilu.
 Pokiaľ by ste čokoľvek nemohli nájsť na našich stránkach, neváhajte a obráťte sa na nás e-mailom na obchod@tyre-mall.sk.  Radi Vám zodpovieme akúkoľvek otázku týkajúcu sa pneumatík, diskov, prezutia a príslušenstva.

 

1. Ako vybrať správnu pneu 

Je nutné  poznať všetky tieto parametre:

  • rozmer pneu  
  • typ pneu
  • index nosnosti
  • rychlostný index

Tieto údaje získate z bočnice vašej pneumatiky alebo z technického preukazu vášho vozidla.
Odporúčame dodržiavať nasledovné pravidlá: 

  • Pri výbere pneu sa držte odporúčania výrobcu Vášho vozidla.
  • Vždy dodržiavajte rozmery uvedené vo veľkom technickom preukaze – veríme, že aj iné pneu by ste na svojho štvorkolesového miláčika obuli, ale pokiaľ to nie je aj v technickom preukaze, neskúšajte to!
  • V rámci jednej nápravy používajte len pneu od toho istého výrobcu, rovnakého rozmeru, druhu a dezénu.
  • Pri výbere pneu nezabudnite zohľadniť tiež štýl Vašej jazdy, a to, či jazdíte skôr v meste alebo dlhšie trasy.

Pokiaľ nedodržíte niektoré z vyššie uvedených pravidiel, môžete byť nepríjemne prekvapený správaním vozidla pri jazde alebo kontrole ŠTK.

2. Požiadavky na pneu 

Nepodceňujte výber pneu, však pneumatiky tvoria dôležitý bezpečnostný prvok na vozidle. Pneumatiky sú vyrobené z viac ako 200 zložiek, pričom každá zohráva dôležitú úlohu pri priľnavosti, výkonnosti, presnosti vedenia, úspore palivových hmôt,  znečisťovaniu životného prostredia...
Pneumatiky sú jedinou styčnou plochou medzi vozidlom a vozovkou.
Na pneumatiku sú pri jazde kladené tieto  požiadavky:

    •    prenos záťaže vozidla a nákladu,
    •    pružnosť,
    •    prenos hnacej a brzdnej sily,
    •    priľnavosť k vozovke,
    •    presná a rýchla reakcia na riadenie,
    •    nízky valivý odpor, ktorý značne ovplyvňuje spotrebu pohonných hmôt,
    •    nízka hlučnosť,
    •    odolnosť plášťa pri vysokej rýchlosti a maximálnej záťaže,
    •    jazdný komfort

    Súčasťou štítku už každej pneumatiky sú tri parametre - spotreba paliva, priľnavosť na mokrom povrchu a hlučnosť. Podľa týchto parametrov môžete porovnať medzi sebou jednotlivé dezény toho istého výrobcu, ale aj jednotlivé značky, tak jako ste zvyknutí při inýchtovarov napr. elektroniky.


3. Zimné pneu 

Nejazdíte v úsekoch, na ktoré sa vzťahuje nová vyhláška o používaní zimných pneu a hovoríte si teda prečo na zimu používať zimné pneu? Tu je niekoľko dôvodov:

•    Zimné pneu poskytujú maximálne bezpečie pri teplotách nižších než 7 °C.
•    Letné pneu v zimných podmienkach strácajú vlastnosti potrebné pre bezpečnú jazdu, dochádza k ich tvrdnutiu.
•    Nové moderné dezény zimných pneu sú rovnako atraktívne ako dezény letných plášťov.
•    Pri rýchlosti 50 km/h  je brzdná dráha vozidla s letnými pneu o 8 metrov dlhšia, než brzdná dráha automobilu, ktorý brzdí na zimných pneu.  

 

 

Značenie pneu

znaceni pneu

1. Značka výrobcu
2. Číslo zmesi
3. Homologácia ECE a schvaľovacie číslo
4. Dátum výroby
5. Krajina výroby
6. Radiálna konštrukcia
7. Označenie dezénu
8. Bezdušové prevedenie, pokiaľ je také
9. Rozmer pneu vrátane indexu nosnosti a rýchlostnej kategórie
DUNLOP 205/55R16 91V SP SPORT 

 

DUNLOP výrobca
205 šírka pneumatiky v milimetroch
55 zníženie, tj. pomer výšky pneu k šírke v percentách
R typ konštrukcie kostry ("R" radiálna, "D" diagonálna, "B" bias belted)
16 priemer diskov – vnútorný priemer pneu (priemer diskov) v palcoch
91 index nosnosti (značený často skratkou LI)
V index rýchlosti (značený často skratkou SI)


Špeciálne značenie pneu

 

TL bezdušové pneu
M + S zimné pneu (sneh a blato), niekedy môže byť nahradené snehovou vločkou
A/T offroad pneu vhodná na všetky typy terénu
AW all weather (celoročné pneu)
OWL  biele označenie dezénu a výrobcu na boku pneumatiky
RWL plastické označenie dezénu a výrobcu na boku pneumatiky
MO homologácia pre Mercedes Benz
NO homologácia pre Porsche
homologácia pre BMW
FR, MFS zosilnená bočná ochrana ráfiku pneu
RF, XL zosinené bočnice pneu, záťažová pneu, vyšší index nosnosti
Runflatové pneumatiky
Runflatovým pneumatikám sa tiež hovorí „dojazdové“  alebo ste sa mohli stretnúť len s  „Run flat“. Sú konštruované tak, aby boli schopné pri defekte alebo strate tlaku pokračovať v jazde na 80 až 100 km, samozrejme len obmedzenou rýchlosťou, max. odporúčaná rýchlosť je 80 km/h. Runflatové pneumatiky majú nahrádzať rezervné koleso alebo sadu na opravu pneumatík.
Základom runflatových pneumatík sú spevnené bočnice pneumatiky na rozdiel od obyčajnej pneumatiky, ktorá sa po niekoľkých kilometroch jazdy úplne zničí. Okrem výhody dojazdu a prezúvania v nepriaznivom počasí, vodiči ocenia aj zväčšenie batožinového priestoru od 60 do 90 l (podľa modelu auta), ktoré inak zaberá náhradné koleso.

 
Nevýhodou runflatových pneumatík oproti obutiu klasickými pneumatikami je tvrdšia jazda, sú ťažšie a spôsobujú teda aj väčší valivý odpor, čím sa logicky zvyšuje spotreba vozidla. Ďalšími nevýhodami runflatových pneumatík je ich cena a náročnosť prezutia v servise, čím sa opäť ich cena len zvyšuje.

Runflat  pneu používa mnoho automobiliek . Označujú sa však u rôznych výrobcov rôznymi symbolmi:

RFT Bridgestone
SSR Continental
DSST Dunlop
ROF Goodyear
HRS Hankook
R/F Pirelli


Index rýchlosti

udáva, pre akú maximálnu rýchlosť je pneumatika konštrukčne stavaná. Rýchlostný index je predpísaný v TP vozidla u konkrétneho rozmeru pneumatiky a je určený veľkými písmenami. Môže sa používať vyšší rýchlostný index ako je uvedený v TP, naopak u zimných pneumatík je možné použiť o jeden stupeň nižší rýchlostný index. To znamená, že keď je v technickom preukaze automobilu uvedený symbol pre index rýchlosti "T"(190) a na pneumatikách je index rýchlosti "H"(210), kombinácia je prijateľná.  
 
SI  L N P R S U H V Y ZR
Max. rýchlosť
[km/hod]
120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 >240


Index nosnosti

Je to číslo určujúce maximálne zaťaženie pneumatiky pri maximálnej rýchlosti. Index nosnosti nájdete na bočnej strane pneumatiky. Nie je možné používať nižší index nosnosti ako ten, ktorý je uvedený v TP. Naopak, môže sa používať vyšší index nosnosti ako je uvedený v TP.


LI hmotnosť/ 1 koleso hmotnosť vozidla LI  hmotnosť / 1 kolo hmotnosť vozidla
50 190 kg 634 kg 80 450 kg 1500 kg
51 195 kg 650 kg 81 462 kg 1540 kg
52 200 kg 667 kg 82 475 kg 1584 kg
53 206 kg 687 kg 83 487 kg 1624 kg
54 212 kg 707 kg 84 500 kg 1667 kg
55 218 kg 727 kg 85 515 kg 1717 kg
56 224 kg 747 kg 86 530 kg 1767 kg
57 230 kg 767 kg 87 545 kg 1817 kg
58 236 kg 787 kg 88 560 kg 1867 kg
59 243 kg 810 kg 89 580 kg 1934 kg
60 250 kg 834 kg 90 600 kg 2000 kg
61 257 kg 857 kg 91 615 kg 2050 kg
62 265 kg 884 kg 92 630 kg 2100 kg
63 272 kg 907 kg 93 650 kg 2167 kg
64 280 kg 934 kg 94 670 kg 2234 kg
65 290 kg 967 kg 95 690 kg 2300 kg
66 300 kg 1000 kg 96 710 kg 2367 kg
67 307 kg 1024 kg 97 730 kg 2434 kg
68 315 kg 1050 kg 98 750 kg 2500 kg
69 325 kg 1084 kg 99 775 kg 2584 kg
70 335 kg 1117 kg 100 800 kg 2667 kg
71 345 kg 1150 kg 101 825 kg 2750 kg
72 355 kg 1184 kg 102 850 kg 2834 kg
73 365 kg 1217 kg 103 875 kg 2917 kg
74 375 kg 1250 kg 104 900 kg 3000 kg
75 387 kg 1290 kg 105 925 kg 3084 kg
76 400 kg 1334 kg 106 950 kg 3167 kg
77 412 kg 1374 kg 107 975 kg 3250 kg
78 423 kg 1417 kg 108 1000 kg 3334 kg
79 437 kg 1457 kg 109 1030 kg 3434 kg
LI hmotnosť/ 1 kolesá hmotnosť vozidla LI hmotnosť/ 1 kolo hmotnosť vozidla
110 1060 kg 3534 kg 125 1650 kg 5500 kg
111 1090 kg 3634 kg 126 1700 kg 5667 kg
112 1120 kg 3734 kg 127 1750 kg 5834 kg
113 1150 kg 3834 kg 128 1800 kg 6000 kg
114 1180 kg 3934 kg 129 1850 kg 6167 kg
115 1215 kg 4050 kg 130 1900 kg 6334 kg
116 1250 kg 4167 kg 131 1950 kg 6500 kg
117 1285 kg 4284 kg 132 2000 kg 6667 kg
118 1320 kg 4400 kg 133 2060 kg 6867 kg
119 1360 kg 4534 kg 134 2120 kg 7067 kg
120 1400 kg 4667 kg 135 2180 kg 7267 kg
121 1450 kg 4834 kg 136 2240 kg 7467 kg
122 1500 kg 5000 kg 137 2300 kg 7667 kg
123 1550 kg 5167 kg 138 2360 kg 7867 kg
124 1600 kg 5334 kg 139 2430 kg 8100 kg

 

 

Skladovanie pneumatík

Spôsob skladovania

Pneumatiky na diskoch sa skladujú poskladaním na seba alebo zavesením. Pneumatiky bez ráfiku sa skladujú postavením vedľa seba (viď obrázok). Aby však nedochádzalo k deformáciám takto uskladnených pneumatík, odporúča sa  cca 1× za 14 dní pneumatiky pootočiť. V každom prípade sa odporúča pneumatiky po sezóne pred namontovaním na vozidlo nechať znova prevážiť v servise. 

 skladovani-pneu

Podmienky správneho skladovania

Skladovanie plášťov a duší je potrebné robiť v tmavých, suchých a chladných miestnostiach bez prievanu. Nadmerné vystavovanie slnku, teplu a prievanu týmto výrobkom škodí a je príčinou predčasného starnutia, ktoré sa prejavuje vo forme drobných trhlín na povrchu gumy. Plášť a duša nesmú ďalej prísť do kontaktu s produktmi ropného pôvodu (ako sú napr. oleje, pohonné hmoty, mazadlá apod.), ktoré spôsobujú, že guma sa stáva hubovitou a stráca svoje elastické vlastnosti vulkanizátu.

 
 

Rozmery a parametre diskov

disk prurez
 
 
 

 


Zimné pneumatiky

Na zimné cesty patria zimné pneumatiky

Jazda po zimných vozovkách prináša vodičom šesťkrát väčšie riziko nehody. Dôkladná príprava automobilu na zimnú prevádzku a to najmä prezutie pneumatík by mala byť pre každého samozrejmosťou.

Aj keď naša legislatíva neukladá vodičom povinnosť plošne používať zimné pneumatiky, zimná výbava je povinná v niektorých európskych krajinách ako napr. vo Fínsku, Estónsku, Lotyšsku a Slovinsku. Napríklad v Rakúsku musia vodiči povinne používať zimné pneumatiky od 1. novembra do 15. apríla, pri použití letných pneumatík musia so sebou voziť snehové reťaze.

Hlavným kritériom pre používanie aj zimných pneumatík pričom vôbec nie je povrch, po ktorom sa jazdí, ako sa viacerí myľne domnievajú, ale vonkajšie teploty, pri ktorých sa automobil prevádzkuje. Všetky výhody zimných pneumatík poznáme už pri teplotách pod 7° C. Hlavný rozdiel medzi zimnou a letnou pneumatikou je  v technológii výroby. Kombinácia vhodného materiálu, tvar dezénu v kombinácii s progresívnym tvarom lamiel zabezpečuje  vysokú priľnavosť na zasneženej a zľadovatelej vozovke a teda výborný záber a zrýchlenie zimnej pneumatiky na tak náročnom povrchu vozovky.   V zime na suchom povrchu majú zimné pneu až o 30% kratšiu brzdnú dráhu v porovnaní s letnými pneumatikami.

Ako vlastne poznáme zimné pneumatiky? Podľa našej súčasnej legislatívy nesie zimná pneumatika označenie M+S (M-S, M/S, M&S, MS). V praxi sa ale o zimnú pneumatiku jednať nemusí. Toto označenie totiž nesú i niektoré letné pneumatiky, hlavne pneu pre vozidlá 4x4. Kritériom pre označenie M+S je totiž len hodnota záberových vlastností, ktoré musia byť najmenej o 10% vyššie než referenčná letná pneumatika. Túto hodnotu môžu dosiahnuť aj niektoré letné pneumatiky, aj keď nie sú vyrobené zo špeciálnej zimnej zmesi alebo mali potrebné lamelovanie nevyhnutné pre skutočnú zimnú pneumatiku. Z tohto dôvodu sa zaviedlo alternatívne značenie pre skutočné zimné pneumatiky, ktorým je symbol horského štítu a snehovej vločky na bočnici pneumatiky. Tieto pneumatiky taktiež okrem štandardného indikátora opotrebenia (hranica 1,6 mm) nesú aj indikátor opotrebenia zimnej pneumatiky, ktorý udáva zostatkovú hĺbku dezénu 4 mm, čo je hodnota nevyhnutná pre správne fungovanie zimnej pneumatiky. Tento indikátor má na sebe symbol snehovej vločky (hviezdičky) a jeho pozícia v behúni je značená tak isto symbolom hviezdičky a hodnotou 4 mm v ramennej časti.

Vodiči by mali venovať pozornosť stavu svojich zimných pneumatík – hĺbka dezénu by nemala na žiadnom z kolies klesnúť pod 4 milimetre. Pri nižšej hĺbke vzorky stráca zimná pneumatika u vozidiel do 3 500 kg svoje vlastnosti na snehovej pokrývke a mizne aj takzvaný samočistiaci efekt nevyhnutný pre jazdu na snehu. 

 

Najčastejšie otázky

Skôr ako zdvihnete telefón alebo nám napíšete e-mail, aby ste nám položili svoju otázku, skúste sa pozrieť, či odpoveď nenájdete nižšie:

1) Sú ceny vrátane DPH?
Áno, naše ceny sú vrátane DPH. U každého produktu uvádzame ako cenu bez DPH, tak aj cenu vrátane DPH.
 
2) Koľko zaplatím za dopravu?
Špecializujeme sa na pneumatiky a disky, preto sa Vám ich snažíme dopravovať úplne zdarma.
Objednajte si 2 a viac kusov a dopravné je úplne zdarma.
Bohužiaľ 1 ks pneu sa nám neoplatí zaslať, preto sme nútení si účtovať dopravné.
Dopravné si účtujeme taktiež u nákladných pneumatík. Pozrite sa do cenníku dopravného na našich stránkach v sekcii DOPRAVA .
 
3) Zasielate na Slovensko?
 Áno, na Slovensko zasielame a fakturácia prebieha v eurách.
 
4) Môžem si tovar vyzdvihnúť dnes osobne?
Osobné odbery žiaľ nie sú možné.
V sídle našej spoločnosti nie je možné si pneu ani iné produkty osobne vyzdvihnúť.  Neprevádzkujeme kamennú predajňu, preto nie je možné si tovar pozrieť.
 
5) Ako mám zaplatiť?
Nie je nutné platiť vopred. Najlepší spôsob je, poslať Vám pneu špedičnou firmou a Vy zaplatíte dobierku oproti prevzatiu pneu. V tú chvíľu dostanete aj potvrdenie o zaplatení dobierky a od nás následne daňový doklad. Dopravnej spoločnosti nie je možné platiť kartou.
   
6) Objednám a čo keď si to potom rozmyslím?
Pokiaľ tovar nepredáme ešte špedičnej spoločnosti, nie je problém kedykoľvek  objednávku zrušiť. Storno objednávky je možné len písomnou formou, a to na e-mail: obchod@tyre-mall.sk.  Je nutné uviesť číslo objednávky, nie je nutné uvádzať dôvod.
Pokiaľ sme ale  pneumatiky už predali špedičnej spoločnosti a sú už na ceste k Vám, tak už nám vznikli náklady a žiaľ ich musíme spoločne riešiť. Pred objednávkou si preto, prosíme, riadne skontrolujte, či je všetko v poriadku.
 
7) Ako viem, ktoré pneu a alebo alu kolesá patria na moje auto?
Pozrite sa do veľkého TP, tam sú uvedené rozmery. Toto je najlepší spôsob ako zistiť, čo na Vaše auto pasuje. Nenechajte sa ovplyvniť susedom, kamarátom alebo predajcom,  ktorý Vám bude tvrdiť, že aj keď to tam nemáte napísané, že to tam bude pasovať.
 
8) Je možné použiť aj iné rozmery než mám v TP?
Áno, možné to je. Naozaj môžete použiť iné veľkosti a parametre alu kolies alebo pneumatík než odporúča výrobca. Potrebujete k tomu len tzv. typový list, ktorý slúži ako podklad pre zápis do technického preukazu.
 
9) Čo to je typový list?
Typový list je doklad, kde je uvedený konkrétny predávaný typ alu kolesa a hlavne typ vozidla, pre ktorý je určený. Na typovom liste ďalej nájdete doporučené veľkosti pneumatík a hlavne číslo schválenia. Typový list sa dá použiť aj v elektronickej podobe, musí byť ale potvrdený dovozcom zaregistrovaným na Ministerstve Dopravy Slovenskej Republiky a predajcom.
 
10) Kúpil som elektróny inde, môžete mi poslať typový list?
Takto to bohužiaľ nefunguje. Pokiaľ ste si kolesá zakúpili u nás, radi Vám aj spätne zaistíme typový list. Ale inak bohužiaľ  musíte kontaktovať svojho predajcu. Typový list sa totiž dá vystaviť iba pri predaji.  

11) Alu kolesám moc nerozumiem, čo keď objednám zle?
Kú každej objednávke alu kolies  potrebujeme poznať presný typ Vášho vozidla, rok výroby a obsah motoru. Vo väčšine prípadov je v cene už aj príslušenstvo, adaptéry apod. U nás je možné k alu kolesám čokoľvek prikúpiť. Špeciálne príslušenstvo je hlavne potrebné pri alu kolesách Ronal, kde výrobca uvádza často iné značenie ET alebo stredové diery. Automatické úpravy sa dosahujú cez adaptéry alebo vymezovacie podložky. Toto všetko dodáme s objednanými alu kolesami automaticky.
 
13) Môžete mi napísať na faktúru len pneumatiky a počet ks, teda neuvádzať rozmer a značku?
Bohužiaľ, toto nie je možné, na daňovom doklade nie je možné meniť počet kusov, značku, antidatovať a pod. Čo si u nás objednáte, to budete mať aj vyfakturované. Ďakujeme za pochopenie.